Kurs
NERW BŁĘDNY I JEGO ZNACZENIE KLINICZNE Z PERSPEKTYWY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
- Termin: 7 grudnia 2024r. - rekrutacja otwarta
- qdresaci: terapeuci integracji sensorycznej, terapeuci pedagogiczni, pedagodzy, psycholodzy, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi.
- 10 godz.
- kurs online poprzez własny komputer
- czas trwania 10 godz. dydaktycznych
- dyskusja online z prowadzącym, możliwość zadawanie pytań
- certyfikat ukończenia
- zaświadczenie MEN
Czego się nauczysz
- poznasz budowę i fizjologię nerwu błędnego
- poznasz wpływ nerwu błędnego na trudności w interakcjach społecznych
- jak mierzyć funkcjonowanie nerwu błędnego
- poznasz metody i ćwiczenia aktywujące nerw błędny
Wymagania
- komputer podłączony do internetu
Opis
W pracy z dziećmi z zaburzeniami integracji sensorycznej spotykamy się ze stanem sympatykotonii, czyli wzmożonego pobudzenia części współczulnej układu nerwowego.
Idąc spać musimy „wyhamować” a mając wyzwanie jak poranne wstanie z łóżka do przedszkola musimy „przyspieszyć”. I to musi działać, przez cały dzień!
Układ autonomiczny jest nierozerwalnie związany z układem hormonalnym, naszym zachowaniem i odczuwanymi emocjami, napięciem mięśniowym w spoczynku, oddychaniem, ciśnieniem krwi…
Generalnie rzecz ujmując, z całym ciałem! Dlatego też jego dysfunkcja może powodować liczne, pozornie niepowiązane ze sobą dolegliwości o których dzieci nie są w stanie nam powiedzieć a objawia się to zachowaniem często nazywanym „trudnym”.
Ten warsztat poświęcony jest przywspółczulnej części układu autonomicznego z perspektywy terapii SI w odniesieniu do teorii poliwagalnej jak i klasycznego podejścia do nerwu błędnego.
Skupimy się na nerwie błędnym od strony budowy, fizjologii i części praktycznej. Zagłębimy się w tajemnice niedocenianego zmysłu interocepcji. W trakcie zajęć dowiesz się, jak prostym testem sprawdzić integralność nerwu błędnego, jak rozróżnić nadmierne pobudzenie współczulne od przywspółczulnego i jak dobrać strategię pracy z dzieckiem w przypadku, kiedy nerw błędny jest jednym z winowajców specyficznego zachowania się dziecka z perspektywy zaburzeń integracji sensorycznej.
PROGRAM KURSU
1. Czym jest nerw błędny, gdzie się znajduje i jego funkcje (układ autonomiczny)?
2. Jak działa nerw błędny u dziecka z wyzwaniami rozwojowymi jak np. zaburzenia integracji sensorycznej?
3. Powiązanie nerwu błędnego z teorią poliwagalną w kontekście integracji sensorycznej.
4. Wpływ nerwu błędnego na trudności w interakcjach społecznych. (Model mózgu – Trójca MacLeana).
5. Interocepcja jako ważny element w pracy nerwu błędnego.
6. Samoregulacja, samokontrola to nie to samo. Co jest ważniejsze i kiedy?
7. Mierzenie funkcjonowania nerwu błędnego.
8. Jak właściwie stymulować i aktywować nerw błędny.
9. Ćwiczenia aktywujące nerw błędny.
10. Bierne metody aktywowania nerwu błędnego.
11. Podążanie za dzieckiem jako wsparcie dla nerwu błędnego – jak to zrobić? (różne modele pracy z dzieckiem przez pryzmat funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego)
12. Co możemy zrobić jako terapeuci integracji sensorycznej a czego nie w pracy na nerwie błędnym.
godz. 9.00-17.30
Ważne informacje:
- kurs online
- uczestnicy otrzymają certyfikaty i zaświadczenia zgodne z 2019 r. w sprawie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
Prowadzący
Wojciech Kozłowski
Prowadzi strony dla terapeutów i rodziców dzieci z trudnościami rozwojowymi: terapiazmyslow.pl oraz si–poznan.pl