Kurs

Stymulowanie rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym – kurs dla rad pedagogicznych

Informacje podstawowe

Termin: do ustalenia – w sprawie szczegółów prosimy o kontakt: szkolenia@promykslonca.pl (w mailu prosimy o podanie dogodnego dla Państwa terminu).

Prowadzenie: Beata Wacławowicz –  terapeuta pedagogiczny, pedagog, oligofrenopedagog; terapeutka Metody Feuersteina IE z bogatym doświadczeniem w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej w Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjnym „Promyk Słońca”. Ekspert w projekcie innowacyjnym „Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczanych indywidualnie” (obszary: diagnoza psychologiczno-pedagogiczna; planowanie i monitorowanie działań edukacyjno-terapeutycznych). Kierownik studiów podyplomowych Terapia pedagogiczna z arteterapią na Uniwersytecie SWPS
Adresaci: rady pedagogiczne
Liczba godzin: do ustalenia
Cena: do ustalenia 

Czego się nauczysz

  • dowiesz się co to są funkcje wykonawcze i jakie jest ich znaczenie w procesie uczenia się
  • zapoznasz się z Metodą Integracji Funkcji Wykonawczych sprzyjającą osiąganiu dojrzałości szkolnej -model/styl pracy
  • wzbogacisz warsztat pracy w oparciu o nasze doświadczenia w zakresie stymulowania rozwoju funkcji wykonawczych – innowacyjne narzędzie, filmy z dziećmi
  • poznasz przykłady wspierania rozwoju funkcji wykonawczych w codziennej pracy edukacyjno-wychowawczej

Opis

Celem edukacji przedszkolnej jest przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Jak pokazują badania z dziedziny neuropsychologii, wyniki szkolne dziecka, a następnie jego sukcesy życiowe i zawodowe zależą od poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Rozwój funkcji wykonawczych ma większe znaczenie dla gotowości szkolnej niż iloraz inteligencji. Podczas Rady Pedagogicznej przedstawiony zostanie Program Rozwoju Fundacji Wykonawczych – proponowana  koncepcja pracy z dzieckiem –  wraz z nowoczesnym narzędziem umożliwiającym jego realizację (fragmenty filmu z prowadzonych zajęć z dziećmi). 

Program adresowany jest nie tylko dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi, ma charakter wspierający rozwój każdego dziecka w zakresie kompetencji bazowych związanych z przebiegiem procesu uczenia się:

  • daje dziecku przestrzeń do naturalnego, samodzielnego eksperymentowania i doświadczania,
  • nie hamuje naturalnej potrzeby ruchu,
  • rozwija kompetencje komunikacyjne i społeczne,
  • wspiera rozwój poznawczy,
  • rozwija koncentrację uwagi,
  • uczy korzystania z informacji zwrotnych,
  • wdraża umiejętność planowania i monitorowania własnych działań,
  • uczy kontrolowania emocji i hamowania impulsywnych reakcji,
  • przygotowuje do nauki czytania. 

Cele

  • zainteresowanie nauczycieli przedszkola zagadnieniem funkcji wykonawczych
  • wzbogacanie warsztatu pracy o wiedzę na temat nowych metod i narzędzi do przygotowania i prowadzenia zajęć
  • podniesienie kompetencji w zakresie stymulowania rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci

Plan kursu :

  1. Funkcje wykonawcze jako kompetencje bazowe.
  • Co to są funkcje wykonawcze?
  • Jakie jest ich znaczenie w procesie uczenia się?
  1. Wiek przedszkolny kluczowym etapem stymulowania rozwoju funkcji wykonawczych.
  • Jakie elementy rozwoju wieku przedszkolnego najbardziej sprzyjają rozwojowi funkcji wykonawczych?
  1. Rola nauczyciela w stymulowania rozwoju funkcji wykonawczych.
  • Jaki model/styl pracy edukacyjno-wychowawczej sprzyja osiąganiu dojrzałości szkolnej i dalszej perspektywie rozwoju.
  1. Metoda Integracji Funkcji Wykonawczych (innowacyjne narzędzie).
  • Nasze doświadczenia (przybliżenie metody, filmy z dziećmi).
  1. Jak na co dzień wspierać rozwój funkcji wykonawczych?
  • Przykłady ćwiczeń, które można włączyć w bieżące działania wychowawczo-edukacyjne.

Ważne informacje:

  • kurs online
  • uczestnicy otrzymają certyfikaty i zaświadczenia zgodne z 2019 r. w sprawie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych